وبلاگ تخصصی سازهای کوبه ای

هر هنرمندی بواسطه ی هنرش با طیف وسیعی از مخاطبان رو به رو است که گر چه این فرصت جالبی برای هر هنرمندی است ولی همین موضوع می تواند تنش هایی را برای زندگی شخصی بعضی از هنرمندان بوجود آورد. از طرفی به دلیل شرایط اجتماعی ویژه برای بانوان هنرمند، چنین تنش هایی می تواند مشکل آفرین تر باشد. هنرمندان موسیقی علاوه بر مشکلات اجتماعی از مشکلات ویژه ی اقتصادی نیز رنج می برند که همه ی اینها نیاز به پژوهش های عمیق جامعه شناسی و روانشناسی دارد که هم خارج از حوصله ی این یادداشت است و هم خارج از تخصص نگارنده ی این سطور.

به هر حال آنچه مسلم به نظر می رسد، در برخی جوامع، بانوان موسیقیدان از محدودیت ها و مشکلاتی رنج می برند و مشکلات بانوان کوبه ای نواز نیز دو چندان است زیرا که برای مثال در برخی جوامع باور عمومی بر این است که بانوان نمی توانند کوبه ای نوازان خوبی باشند و شاید هم همین باور عمومی سبب شده که بانوان کوبه ای نواز خوبی ظهور نکنند و اگر هم زنان کوبه ای نواز خوبی در جامعه هایی مانند هندوستان، ترکیه، ایران، برخی کشور های عربی و ... بوده است، چندان جدی گرفته نشده اند و رجوع به تاریخ موسیقی کوبه ای چنین کشور هایی گواه همین مطلب است زیرا نام چندانی از آنها دیده نمی شود. البته خبر خوب این است که زنان در کشورهای گوناگون کم کم دارند به صورت جدی تری وارد حوزه ی موسیقی کوبه ای می شوند و با فعالیت های هنری شان، پایه های این باور عمومی را که اساسا بانوان نمی توانند کوبه ای نواز خوبی باشند متزلزل می کنند.

به عنوان مثال در هندوستان طبلانواز هایی مانند خانم ها "سونایانا گوش"، ریمپا شیو" و "آنورادها پال" برای خود نامی دست و پا کرده و جزو طبلانوازان مطرح هندوستان، مشغول انجام فعالیت های هنری خود هستند. گرچه نگارنده ی این سطور نامی مشهور از بانوان کوبه ای نواز ترکیه یا کشورهای عربی نشنیده است، اما مسلما زنان بسیاری به نوازندگی حرفه ای سازهای کوبه ای چنبرگونه، جمبه ی آفریقا و "درامز" به ویژه در کشور های غربی رو آورده اند.

در جامعه ی موسیقی ایران، هر چند بررسی تاریخ موسیقی کوبه ای، نشان می دهد بانوان به سازهای کوبه ای چنبرگونه مانند دایره علاقه ی ویژه ای نشان داده اند ولی در کتب تاریخی اخیر نام چندانی از آنان برده نشده است و تا آنجاییکه نگارنده خبر دارد، به ویژه از بانوان تنبک نواز خبری نیست و از نسل قدیم تنها نام زنده یاد "ملوک ضرابی" موجود است که ایشان بیشتر خواننده محسوب می شوند تا تنبک نواز.

گرچه تاریخ درخشش تنبک به عنوان یک ساز مستقل، خیلی طولانی نیست و این درخشش نیز مدیون تنبک نوازانی است که با حرکت های انقلابی پدر تنبک نوازی نوین ایران، یعنی زنده یاد استاد حسین تهرانی آغاز شده است، اما به نظر می رسد در نسل امروز بانوان تنبک نواز حرفه ای و بسیار خوبی وارد عرصه ی هنر موسیقی ایران شده اند که می توان به نام های زیر اشاره کرد:

آساره شکارچی، نغمه فرهمند، گوهرناز مسائلی، نازنین پدرثانی، نرگس ترشیزی، مریم ملا، نیلوفر محسنی، زرین عابدین زاده، مژگان قره سو، مهرو فاضل همدانی، لیلا حکیم الهی، آزاده رهروان و سارا زمردی فرد

در همین جا نگارنده وظیفه ی خود می داند از همه بانوان تنبک نوازی که نام آنها در اینجا از قلم افتاده پوزش بطلبد و امیدوار است در مطالب بعدی جهت قدردانی از این عزیزان، نام شان برده شود. به همین دلیل از هر کسی که از هر بانوی تنبک نوازی خبری دارد دعوت می شود که نام و احیانا زندگی نامه ی او را در اختیار مجله یا نگارنده قرار بدهد تا در مطالب بعدی استفاده شود.


http://koobe-i.persiangig.com/%d8%a8%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86%20%d8%aa%d9%85%d8%a8%da%a9%20%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b2.jpg


پایان سخن اینکه، نگارنده به خوبی واقف است که این یادداشت کوتاه حق مطلب را در معرفی بانوان کوبه ای نواز به ویژه بانوان تنبک نواز ایران ادا نکرده است ولی امیدوار است که این یادداشت آغازی باشد تا پژوهشگران توجه بیشتری به بانوان کوبه ای نواز داشته باشند، زیرا که به اعتقاد نگارنده، کوبه ای نوازان، به ویژه بانوان کوبه ای نواز از مظلوم ترین صنف هنرمندان ایران محسوب می شوند و نیاز به حمایت ویژه ی جامعه ی موسیقی ایران دارند.

سپاسگزاری ها. نگارنده بر خود لازم می داند از نیکو یوسفی (نوازنده تار و سردبیر مجله زنان موسیقی)، پانته آ الوندی پور (خواننده ی موسیقی سنتی ایران)، نازنین پدرثانی (نوازنده ی تنبک) و مهتاب علی بخشی (معلم موسیقی کودکان) بابت نظرات و پیشنهادهایشان که منجر به بهتر شدن این یادداشت شد، سپاسگزاری کند.

----------

نویسنده:دکتر پیمان ناصح پور

این مطلب به صورت رسمی و اختصاصی در مجله تازه تاسیس "زنان موسیقی ایران" به سردبیری "نیکو یوسفی" منتشر شد.


برچسب‌ها: پیمان ناصح پور, تمبک, بانوان تمبک نواز
+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم تیر 1391ساعت 0:11  توسط احسان رستمی پور  |